Defensem la llengua. A Barcelona en Català!

La de Sant Jordi és una diada festiva de la qual tot l’espectre polític participa i, fins i tot, reivindica. Una jornada on participen també aquells que durant l’any no perden l’oportunitat per atacar el català i aquells que abaixen el cap quan això passa.

Per confrontar-ho, des de la CUP Barcelona presentem Defensem la Llengua. A Barcelona en català! Una campanya amb la qual volem recuperar l’esperit combatiu que la diada de Sant Jordi sempre ha tingut per l’Esquerra Independentista dels Països Catalans i amb l’objectiu d’assenyalar la situació límit que viu la llengua catalana al país i, més concretament, a la ciutat de Barcelona. Una capital del principat on menys del 50% de la població té el català com a llengua d’ús habitual i on l’ús entre les joves experimenta un clar retrocés.

Els motius que ens han portat a aquesta situació són diversos i de sobres coneguts, però per la mateixa raó cal assenyalar-los de forma clara. Per una banda, el domini i acció que fa l’estat espanyol per minoritzar i subordinar tot fet català. I. per l’altre,  Barcelona i la seva població viu ofegada per dinàmiques globalitzadores i gentrificadores, derivades del model Marca Barcelona, que provoquen l’expulsió i substitució de les veïnes per nòmades digitals i especuladors. Processos avalats i impulsats pels recurrents governs de la ciutat i de la Generalitat.

És arran d’aquests processos que el català es veu reduït als nostres carrers vers una presència majoritària del castellà i significativa de l’anglès. I Barcelona veu com el camí de ser una ciutat més del món, sota domini espanyol, i sense identitat pròpia avança.

Amb la campanya Defensem la llengua. A Barcelona en català! volem socialitzar l’esperit i voluntat política de la formació quant a la defensa de la llengua catalana a Barcelona. Per fer-ho hem dividit la campanya en diferents accions i plataformes, ja que el nostre objectiu és penetrar tant als carrers, a les institucions i a les xarxes socials. De totes, l’acció central de la campanya —duta a terme amb l’assessorament de Plataforma per la Llengua— que presentem avui és la recollida de més de 120 denúncies a establiments comercials que no respecten la llei de política lingüística en el seu article 32.3, referent a l’obligatorietat de retolar en català. Una recollida simbòlica de denúncies que s’ha centrat en establiments que participen dels processos gentrificadors i elititzadors de la ciutat, no en petits comerços de subsistència. Doncs no denunciem només una qüestió de normatives asèptiques, sinó que fem un crit d’alerta sobre un problema de model que amenaça la nostra identitat. Un crit d’alerta davant del fet que el català està vivint un procés de suplantació lingüística en favor del castellà i l’anglès afavorits per establiments comercials que opten per utilitzar exclusivament aquestes llengües. Una pràctica que menysté la nostra llengua i genera un clima de discriminació lingüística que compromet la cohesió social de la nostra ciutat.

Des de la CUP, volem posar de manifest aquestes pràctiques i exigir un canvi de rumb. No només reclamem el compliment de la llei lingüística, sinó que també denunciem l'impacte devastador que té la suplantació del català en la nostra identitat i diversitat cultural. La lluita per la defensa de la nostra llengua és una lluita per la justícia lingüística i el respecte del català com a llengua pròpia i d’integració.

Seguirem endavant en la lluita vital per un futur on el català sigui la llengua comuna i principal dels Països Catalans. En aquest camí ens cal defensar-nos com a poble i avançar cap a les plenes llibertats socials i nacional.

Enguany la situació es maximitzarà, doncs Barcelona esdevindrà el centre de l’oficiós tret de sortida electoral. I, com ja ha fet el govern actual de la ciutat, Sant Jordi es reivindicarà com un dia de trobada, festiu, amagant un cop més el conflicte nacional i social que travessen els Països Catalans, la nostra ciutat i la nostra llengua.