La massificació del turisme està convertint-se en un dels principals problemes dels veïns i veïnes de Barcelona

La CUP de Barcelona assenyalem el turisme massiu com el darrer instrument especulatiu del model “Marca Barcelona”. La darrera aposta de l’Ajuntament i el lobby empresarial “Barcelona Global” per a seguir generant beneficis per a grans  empresaris en detriment de la qualitat de vida dels veïns i veïnes de la ciutat.

En els darrers quatre anys, Barcelona ha incrementat en un 20% el nombre d’establiments hotelers, augmentant fins a 70.000 l’any 2013, segons dades de l’Idescat. Aquesta orientació econòmica de promoció del sector turístic, la restauració i l’hostaleria, va ser engegada per l’anterior govern de l’Ajuntament de Barcelona (PSC-ICV). L’actual govern de l’Ajuntament (CiU) ha estat continuista i ha desplegat aquest model, cedint llicències de tipologies d’establiments, modificant usos del sòl i plans d’usos en benefici del sector turístic.

Aquestes polítiques han estat acordades des de l’Ajuntament amb la plataforma empresarial “Barcelona Global” i s’han concretat en el conveni “Barcelona Creixement” que ha rebut l’aval de PSC i ERC en Pla d’Actuació Municipal 2011-2015. Però el desplegament d’aquestes mesures, amb l’arribada de l’estiu de 2014, han mostrat els seus límits màxims del desenvolupament d’un model turístic insostenible.  En aquest sentit, les protestes de la Barceloneta són el crit dels veïns i veïnes dels diferents barris de Barcelona que estan farts de conviure amb el turisme massiu, d’oci i poc respectuós amb l’entorn, quan aquest només beneficia a les grans empreses hoteleres i lobbys empresarials.

En relació a aquests esdeveniments i a la política econòmica municipal, des de la Candidatura d’Unitat Popular de Barcelona, volem denunciar que l’Ajuntament de Barcelona (CiU):

1. És responsable d’unes mesures polítiques i econòmiques que lluny de desconcentrar el problemàtic turisme del centre de Barcelona ha multiplicat i ha estès aquest turisme massificat a altres barris de la ciutat com la Barceloneta, el Poblenou o la Vila de Gràcia.

2. És responsable, junt amb l’anterior govern municipal (PSC-ICV), d’impulsar un model turístic basat en la banalització i folklorització del patrimoni històric i cultural de la ciutat de Barcelona. Un model turístic que ha permès que any rere any s’hagi anat massificant l’arribada de turistes i dels espais de visita i oci, fent de Barcelona, cada cop més, una espècie de “parc temàtic”.

3. És responsable d’hipotecar el model productiu de Barcelona, i la formació i ocupació de veïns i veïnes, a un únic sector econòmic. Una estratègia econòmica basada en els beneficis a curt termini per part de lobbys i grans empresaris propiciant la generació de la “bombolla turística”. Una nova bombolla especulativa que sobre-produeix per sobre de les necessitats reals de la societat, i que, com amb la immobiliària, quan deixi de generar beneficis provocarà una nova crisi econòmica que afectarà novament a les classes populars i treballadores.

Per tot això, des de la CUP de Barcelona volem reafirmar el nostre plantejament de ciutat en el que cal posar fi, per una banda, de forma immediata, a la centralitat econòmica del sector turístic i, per altra banda, i de forma contundent, amb el model turístic massificador actual de Barcelona.