Rebutgem la reforma de la ronda litoral al seu pas pel morrot, basada en un model caduc i d'esquena a la voluntat del poble

 

La setmana passada, l'Ajuntament de Barcelona anuncià el «desencallament» de la reforma de la

Ronda Litoral al seu pas pel Morrot. Aquest desencallament consisteix en el trasllat dels quatre

carrils de la Ronda a l'espai ocupat ara mateix per les vies i estació de mercaderies del Port i, per

una altra banda, a la recuperació de la Ronda actual com a nou eix viari de dos carrils. Els laterals

d'aquesta via s'utilitzarien per a vianants i ciclistes.

Així doncs, tenim diversos elements per rebutjar aquest nou nyap: una proposta poc clara i difusa,

sense terminis, que respon tan sols a finalitats electoralistes. Es concretaran els termes del projecte

al mes de març, a tan sols dos mesos de les eleccions municipals. En segon lloc, és una ampliació

de facto de la Ronda Litoral, amb dos nous carrils, quan l'objectiu ha de ser reduir el trànsit, per

disminuir així la contaminació atmosfèrica. En tercer lloc, per a dur a terme aquest trasllat, s'hauran

de traslladar les vies i l'estació de mercaderies del Port amb, suposem, les degudes contrapartides

per l'administració del Port. Tot això amanit amb les declaracions «contundents» de l'Alcalde

Xavier Trias, afirmant que aquesta reforma no implica, en cap cas, la construcció de nous habitatges

a la zona del Morrot i desmarcant-se de cap operació especulativa. Però en cap moment no descarta

la construcció d'oficines i d'altres edificis que calguin per al desenvolupament econòmic de la zona,

relacionat amb el Port.

Amb les dades i informacions que disposem, des de la CUP de Barcelona no podem sinó constatar

la desorientació que mostra el consistori en termes de mobilitat i l'entossudiment en un model

obsolet i, a més a més, nociu pels habitants de la ciutat. Afegim l'interès nul per aprofitar la reforma

per impulsar un transport públic de qualitat i que respongui als interessos de la població, com és

l'arribada del metro als barris de la Zona Franca, i millorar així la connexió entre les dues bandes de

Montjuïc. Com ja va sent habitual, la solució consisteix en una improvisació en la planificació

urbanística, a base de grans projectes i obres, que no responen a cap necessitat dels veïns i veïnes de

la ciutat, però sí a interessos econòmics.

Demanem al Consistori que abandoni aquest projecte immediatament i que reprengui la recuperació

del Morrot des d'una perspectiva pública i participativa, lluny de despatxos i contractes, tenint

present quin model de ciutat volem pel futur, què volen els veïns i veïnes. En definitiva, ens trobem

davant una gran oportunitat per reapropiar-nos d'un espai públic segrestat pel vehicle privat i el

Port, que implicaria millores en la qualitat de l'aire, la salut de la població i la connectivitat entre els

barris i que, de cap manera, podem deixar que es desaprofiti per una mentalitat caduca, d'obres,

requalificacions i statu quo contaminant.