Recuperem l'espai públic, el port és de totes !!

Qui està robant el mar a la població barcelonina?

El mar i el port vell de Barcelona han format part de la seva història des de l’època de Barcino, patint atacs de saquejadors, setges borbònics i més recentment invasions de creueristes. Ara, la versió moderna dels saquejadors – els especuladors capitalistes-, estan perpetuant l’atac més salvatge dels últims anys: la seva apropiació per convertir-lo en una mena de “parking” privat de megaiots, una marina de luxe exclusiva i excloent.

Segons el diccionari, el port pot ser sinònim de refugi i protecció; tanmateix, en aquests dies de tempestes privatitzadores i pluges especulatives el Port Vell s’ha convertit en trist exemple de robatori a la població per entregar el botí als rics oligarques internacionals.

Tot el procés de construcció i ampliació de la marina ha estat envoltat d’una opacitat absoluta, de foscos interessos econòmics i fins i tot d’escàndols relacionats amb el blanqueig de diners provinents de paradisos fiscals. Les darreres troballes han fet que l’Oficina Antifrau de Catalunya obri una investigació sobre l’origen dels fons que han servit per pagar la futura marina de luxe.

No hem d’oblidar que el projecte de la Marina del Port Vell ha estat impulsat per institucions públiques com el propi Ajuntament de Barcelona i l’Autoritat Portuària, malgrat la forta oposició dels veïns i veïnes de la Barceloneta i de la resta de Ciutat Vella. De fet, l’esmentada Oficina Antifrau també està investigant les actuacions dels representants d’aquestes institucions per possibles tracte de favor en la concessió de la licitació.

Per si l’espoli de patrimoni públic fos poc, hem de recordar l’impacte directe que tenen aquest tipus de projectes sobre el medi ambient i els ecosistemes aquàtics. La conservació de la dinàmica del litoral no ha sigut mai un criteri a seguir per l’Ajuntament en la recuperació del front marítim, tal i com demostren la construcció de l’hotel Vela o els nombrosos espigons que s’hi han construït, obstinat en atraure activitats econòmiques que la mateixa Llei de Costes havia limitat.

Des de la CUP hem denunciat reiteradament l’estratègia de venda de la ciutat a la que està sotmetent l’Ajuntament els nostres espais públics, especialment intensa a Ciutat Vella i el front marítim de Barcelona. L’aprovació del nou Pla d’(Ab)usos de Ciutat Vella, el Pla Paral•lel, el Pla Especial del Port Vell… tots aquests projectes urbanístics beneficien a grans promotors immobiliaris i indústries turístiques mentre es dóna l’esquena a les necessitats reals dels veïns i veïnes.

No estem disposades a veure com la nostra ciutat es ven al capitalisme salvatge i com multimilionaris mafiosos converteixen el nostre port en una apologia del luxe i la riquesa, mentre les classes populars de Ciutat Vella (i tota Barcelona) segueixen patint cada vegada de manera més greu i intensa les conseqüències de l’explotació capitalista.

Davant del port com a propietat privada d’uns quants oligarques del petroli, reivindiquem el port  com a refugi de cohesió social en èpoques de tempesta i el mar com a patrimoni comú. Un port a esquenes del poble no és el nostre port. No deixem que el peix gran es mengi el petit, si els peixets ens unim som més forts.

RECUPEREM L’ESPAI PÚBLIC, EL PORT ÉS DE TOTES!!

Dissabte 26 de Juliol a les 12:00h a la Repla